מיא שם אור

זְרִיחָהmia sem ur2

צְמוּדִים
מַכְנִיסִים יָדַיִם
לַבִּפְנִים
מוֹשְׁכִים אֶת הַלְּבָבוֹת בַּיָּדַיִם
אֶחָד לַשֵּׁנִי
כָּך שֶׁלֹּא נוּכַל
לִסְבֹּל
אִם נַרְגִּישׁ
מְעַט
יוֹתֵר
מֵתִים מִתְּשׁוּקָה.

 

איפה השירה פגשה אותך לראשונה

השירה פגשה אותי כשנולדתי, וכמו כל ילד שנולד ומקריאים לו סיפורים ושירים, קראו גם לי, רק שאצלי זה היה, כנראה לאורך ולרוחב החיים. אבי, ד"ר חיים נגיד, משורר, סופר, מחזאי, המציא בשבילי סיפורים ושירים, קראנו גם את כל המשוררים והסופרים שמן הראוי שאדע.
כששירתתי בגלי צה"ל פגשתי במסגרת תכניות שהכנתי למחלקת שידורי האומר את דוד אבידן. אבידן קרא אותי ורצה-הציע ללמד אותי לכתוב. אני התנגדתי בצורה מוחלטת. חשבתי אז שכתיבה לא לומדים וכל לימוד מקלקל הכול. הבנתי שיש לי טקסטים ראויים.
כשלמדתי בחוג לתורת הספרות הכללית לתואר ראשון באוניברסיטת תל אביב קראתי משוררים רציניים בכל מיני שפות ומכל התקופות. שני מרצים שהערכתי באותה תקופה - ד"ר יעל לבוא ומשה גלעד, נתנו לי כזה פידבק, עד שזמן קצר לאחר מכן הוצאתי לאור את ספרי הראשון 'קינמון' בהוצאת זמורה ביתן, ב-1996.


מה תפקידה של השירה בעיניך?

השירה כאשר הכותב בוחר עבורה תפקיד מתחילה להתקלקל, ולרוב מפסיקה להיות שירה.
השירה בשבילי היא אוטונומית.
אם יש לה תפקיד עבור הקורא הוא ייחודי עבורו - זו האינטרפרטציה. המחשבות, הרגשות שהקרוא מגייס ומשליך עליה.
אם היא בעלת מטרה עבור הכותב היא משעממת מהר מאוד. אותי. תמיד בעצם היו מעטים מאוד עבורם השירה לא שמשה כלי, אלא הייתה אמנות. הם אלו היחידים הטובים באמת בעיניי.

משורר שאתו היית רוצה לשבת ולשוחח?

כיוון שפגשתי את הורביץ בגיל צעיר, ובעצם קלטתי אותו בעיניים של תינוקת, הייתי שמחה נורא לשבת אתו. ולו רק בגלל שהיה כה טוב אליי בקרב חבורת המשוררים.
הייתי רוצה לא רק לשבת, אלא ממש לפעול להיות בחברת אלן גינזבורג. הוא משורר שמפעים לי את הבטן ואת העורקים ומהפנט אותי.

היכן את כותבת?

בעיקר בראש. אבל אז, לא פעם, אני שוכחת וכותבת הכול מחדש, במחשב, ויוצא לי משהו אחר בכלל.

מדוע בחרת את השיר הזה?

בחרתי בו כי הוא מבטא את היחסים שחוותי עד שפגשתי את בעלי. היחסים שלי היו לרוב כאוטיים, על הקצה.

 

לדף של מיא שם אור בסופ"ש שירה 13

 

הזנת תוכן: 20.9.2013

לדף הראשי של משוררים באור