פנסיון שטרן

מאת: עדנה בוכמןpenssion

עורך: חיים פסח
הוצאת "אעלה בתמר"

קצת אחרי שנות השלושים של המאה שעברה, החלו להגיע יחידים ומשפחות של יהודים גרמנים בחליפות עם עניבות פרפר, נעליים מצוחצחות וכובעי לבד לראשיהם. ירדו מן האוניה אל המזח, באוויר הלוהט והמאובק של פלשתינה-ארץ ישראל. חלקם בחרו להשתכן ברחוב הקשת ברמת גן, שם הקימה צעירה, מיוצאי גרמניה, פנסיון.

לפנסיון היו מגיעים נופשים, אורחים ודיירי הרחוב הקבועים, אחרי השלאפשטונדה. לפנות ערב נפגשו כדי ליהנות מהאפפל-שטרודל מיט שלאגזאנה (קצפת) ומקפה ריחני, לשמוע את הפסנתרן מנגן מנגינות מוכרות מהבית, לשחק בקלפים וגם לרקוד לצלילי ואלסים של שטראוס.

הספר מורכב משלושים סיפורים קצרים ומפותלים, עסיסיים והומוריסטים, כולם סובבים סביב הפנסיון ברחוב הקשת: פרשיות יחסים מותרים ואסורים, אהבה תמימה, תאוות בצע, תענוגות וגם מעט תככים לא מזיקים. בין לבין נפרש הווי חייהם של כמה מהייקים הראשונים בפלשתינה של ימי המנדט, החיים בבועה תרבותית-חברתית וקסומה משלהם, מנותקים מהסובב אותם ומאושרים למדי בחלקם.


כל הדמויות בספר בדיוניות:
הלנה, בעלת הפנסיון הנעימה והנמרצת, וילי וקורט הצעירים האתלטיים, ארנסט בלומנטל הפסנתרן הרומנטיקן, פלומה יונה הפלרטטנית, העלמה סיסי שזה עתה הגיעה מברלין ומקסי, בעל בתי הקזינו מפרנקפורט עם אשתו קוקה, הרקדנית לשעבר, שמקימים להם בית ברחוב, ומניעים את מהלך העלילה שמתרחשת כולה בין השנים 1933 ל- 1938.

"פנסיון שטרן" הוא ספרה השלישי של עדנה בוכמן. ספרה הראשון "נדדה האהבה" מעלה אנקדוטות משעשעות או עצובות מחייה ומחיי חברותיה, אהבות והחמצות מנקודת מבטה של אשה. הספר זכה להצלחה ניכרת ואף תורגם לגרמנית. טקסטים מתוך הספר עובדו למופע בקפה-תיאטרון הקאמרי עם השחקנית אסתי זקהיים.
ספרה השני "האם יש משהו בינינו" בוחן בקריצה ובחמלה מערכות יחסים בין בני זוג שונים זה מזה, במצבים ובגילאים שונים. הספר עובד להפקה מוסיקלית על ידי המלחינה גלית פלורנץ והועלה בתיאטרון תמונע.

עדנה בוכמן לבית בלוך, נולדה בארץ ב-1945, למשפחה דוברת גרמנית שעלתה לארץ ב-1939. גדלה ברחוב הקשת ברמת גן (היום רחוב שרת), בסמוך ל"פנסיון פרנק", שהיווה השראה לספר "פנסיון שטרן".

 

חזרה ל"מה חדש בספרות"