הפרומושיקאים - מאת משה גרנות

 הוצאת ספרי עתון 77, ינואר 2014granot book

ספרו של משה גרנות "הפרומושיקאים" זכה בפרס אקו"ם על יצירה שהוגשה בעילום שם (זכייתו השנייה של גרנות בפרס זה).

 

על הספר

קובץ של סיפורים מעגליים שבמרכזם העיירה פרומושיקה שברומניה. המספר משתנה ועובר בין זמנים ונקודות מבט: ילד בימי המלחמה והרעב, נערה בימי אושרה ונישואיה, גבר העולה עם משפחתו לארץ ישראל, פועל רומני בישראל של שנות האלפיים, ועוד ועוד. הסיפורים מצטלבים ומתרחבים לתמונה עשירה, רווית הומור ורעננה.

 

 

 

שלוש אחיות יפהפיות וגיבורים אחרים/ מתוך רשימתו של ישראל ויסלר (פוצ'ו)

הפרומושקאים הם גיבורי רומן הסיפורים החדש של משה גרנות, סיפורים שמקורם בעיירה הקטנה פרומושיקה, שבצפון רומניה. כל סיפור הוא וידוי של אחד הגיבורים, וכל וידוי מתקשר אל סיפוריהם של גיבורים אחרים, שיחד מהווים רקמת חיים מרתקת ורבת פנים. ציר העלילה נעוץ באותה עיירה רומנית שכוחת אל, בימים שלפני מלחמת העולם השנייה ואחריה.
בין הדמויות המלוות את הספר ניתן למצוא שלוש אחיות מעניינות: סילביה "המסתובבת" (שבפלמ"ח אולי היו קוראים לה "הנותנת") שמצליחה להפיל בפח את עלם החמודות של העיירה. סימה החרוצה העוברת בעקבות בעלה לכפר נידח, משתגעת משעמום ומגעגועים למשפחתה, ומתוך ייאוש מתחילה ללמד את נשות הכפר קרוא וכתוב. והשלישית היא פרומה היפיפייה, אשר בדי עמל ותחבולות מצליחה לשרוד את תאוותיהם של הגרמנים ורשעותם של הרומנים. כאשר שלוש אחיות שכאלה מהוות את החוט המקשר של סיפורי הפרומושקאים, לא קשה להבין מדוע הספר כל כך מרתק. בסיפור מופיעות גם דמויות משנה, כמו מאלי המוצאת ניחומים בזרועותיו של חייל רומני מחיל הפרשים ובורחת עמו אל משפחתו שגרה מעבר להרי החושך. שם היא פוגשת את מוראיה של שנאת היהודים ובדרך עקלקלה ונועזת, היא מצליחה לחזור לבית הוריה, ליהדות, ואפילו לציונות ולעלייה ארצה.....

----------------------------------

"התרשמתי מאוד מן הישירות, הכנות והפשטות של כל אחד מן הסיפורים ומן התחכום והעידון שבשילובם אלה באלה – אני אוהב מאוד את הספר הזה"

דן מירון

"הוועדה מצאה את היצירה ראויה לפרס על שום הכישרון המובהק של יוצרה כמספר סיפורים רב המצאה, הטווה עלילה סוחפת, מרתקת, צבעונית ו"מפולפלת", רבת הומור...כתיבה רעננה, קולחת, שוטפת וסוחפת...במילים פשוטות: הסיפור כבש אותנו".

מנימוק השופטים בפרס אקו"ם על יצירה שהוגשה לשופטים בעילום שם (2007); על החתום: מירון איזקסון, יהודית רותם ואיתן גלס.

"הישגה העיקרי של היצירה הוא הנימה האנושית החמה שלה, האור האנושי הנוגהּ על האירועים הקשים המתוארים בה, על הסיפורים המעגליים השזורים זה בזה. בזכות תכונה זו, ההולכת ונשכחת לצערנו מהספרות, החלטנו להעניק את הפרס לרומן בעילום שם - 'הפרומושיקאים'
מנימוקי השופטים בפרס אקו"ם על יצירה שהוגשה לשופטים בעילום שם (2012)

על החתום: ציפי גון-גרוס, טל ניצן, איל מגד.



יוסף כהן אלרן - "פְרוּמוּשִיקָה, מי מכיר?", רשימה על הספר "הפרומושיקאים"

 

חזרה לדף הראשי של "מה חדש בספרות"