מחלפי זיכרון - מאת שמעון מרמשלטיין

חדש בהוצאת פרדסshimon marmelshtein book1

"כשהרים את כפות ידיו מההגה וכיסה בהן את פניו, ידע כי לא נותר עוד דבר שיגן עליו מפני החלל האורב בחוץ. אלמלא חבטות האגרוף שזעזעו את השמשה שמשמאלו, היה ממשיך להתעלם משאון הצפירות המתגבר מסביבו. הוא לא זכר דבר ממה שקרה לו. אף מחשבה על העומד להתרחש לא חלפה בראשו. בתימהון הביט בראשי החמניות שבצדי הכביש, כמי שנושאים בתנועתם הצהובה ברוח הד קלוש מעולם שאבד. הוא ידע שירד במחלף הכביש המהיר, וידע שהגיע אליו מדרום, כי עדיין חש בעורפו את חום השמש. הוא לא ידע מהיכן הגיע ולאן מועדות פניו... "

 

גיבורי מחלפי זיכרון עוברים מסע אחר זיכרון וזמן שאבד. לעתים בתנועה אטית, מהססת, ולעתים בתנועה מהירה החובקת נופים, אנשים וימים רחוקים. כמו במגע חשמלי רופף, הנתק בין הזיכרון החבוי לבין התודעה אינו מושלם, והבזקים רגעיים של חיבור בין תודעת הגיבור המאויינת לבין התרחשויות מסוייטות מהמלחמה מהעבר חושפים פיסות מידע קלושות, ועל הקורא מוטלת משימת הליקוט, ההרכבה והפירוש לכדי יצירת עלילה. זמן של מלחמת אוקטובר, של הלם קרב, ושל דור שני לשואה. זמן העבר של ההורים שנמשך אל ההווה של הבן גם לאחר מותם. השואה ומלחמת השחרור צרובות בשני ספריו שקשורים זה בזה "מחלפי זכרון" ו"ארץ החיים". הגיבור נקרע בין אהבות בלתי אפשריות – בין אהובתו הגרמניה בתו של חייל וורמכט לאהובתו השניה שהתחרדה. הניגוד המוחלט בין התיאורים ההיפר–ריאליסטיים לבין הקשרם המעורפל יוצרים שוב ושוב רגעי מתח עוצרי נשימה המתפוגגים בתחושת הקלה עם התבהרות הקשרם, ומביאים לחוויית דהירה ברכבת הרים רגשית.

שמעון מרמלשטיין הוא יליד פתח תקווה 1955. שירת בחטיבת גולני, והשלים לימודי מוסמך בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים של הטכניון. פרסם שירים וסיפורים בעיתונות ובכתבי העת, ב'קשת החדשה', 'שבו', ' עיתון 77', 'מאזניים', 'עמדה'. . זוכה תחרות הסונטות של 'קשת החדשה' בעריכת אהרון אמיר ויהושע קנז, וחתן פרס שירת המדע 2013 ע"ש עופר לידר של מכון וייצמן. ספר פרוזה ראשון פרי עטו "מחלפי זיכרון" יוצא לאור במקביל לספר השירה "ארץ החיים" ושניהם קשורים בעבותות זה בזה.

אדריכל בימים. סופר ומשורר בלילות כאדריכל תכנן חלק גדול מהמבנים בשכונת פלורנטין, בשכונה קוראים לו "האדריכל של פלורנטין". לדבריו "אוהב לעבוד ולתכנן במקומות שרוטים ופגועים, שאפילו אלוהים התייאש מהם. המקומות מהם צמחה העיר תל אביב ואליו היא מתחילה לשוב."

לפרטים: שרה ברהום – יחסי ציבור 052-4207337
.

 

 הזנת תוכן: 31.10.2014

חזרה לדף הראשי "מה חדש בספרות"