ספוטלייט - "אוסף פרטי"

"אוסף פרטי" - הרכב מוזיקלי המציע מסע מחודש אל osefהרגעים הקסומים במוזיקה הישראלית.

אסף פינקלשטיין, יליד 81, למד ברימון ובברקלי פסנתר וניצוח. מעבד מוזיקלי, חבר בהרכבים "אוסף פרטי"ו ASAF 3.0"

שאלנו כמה שאלות את אסף פינקלשטיין, מייסד ההרכב ומעבד.

 

אתה מוזיקאי ומלחין. אז למה קאברים? למה לא חומר מקורי?

ובכן, יש מקום גם לקאברים וגם למקורי. בתור יוצר אני מתבטא באמצעות הטריו שלי, ASAF 3.0, שמנגן ג׳אז מקורי פרי עטי. אבל גם עיבוד זו אמנות, ועיבוד קולי זו אמנות רגישה ומרתקת ומלאת סיפוק, כי הקול האנושי הוא הכלי הראשון. הפרויקט ״אוסף פרטי״ הוא מחווה לשירים שמרגשים אותנו בכל פעם שאנחנו שומעים אותם, ורוב הדור שלנו די גדל עליהם. בחרנו ביוצרים ענקיים שעשו מהפכה במוזיקה הישראלית, וזה כיף גדול לצבוע את המוזיקה הזו לפי הטעם והגישה האישיים שלי ושל כל ההרכב. המופע בנוי כמחווה לתקופה מסוימת, בעיקר שנות השבעים שאני אוהב לכנות ״דור הזהב״, ובה ניתן לראות את החוליה המקשרת בין ״זמר עברי״ ל״רוק ישראלי״. עיבוד וביצוע של המוזיקה הזו באים מתוך אהבה גדולה לשירים וליוצרים.

למה בחרת דווקא בנשים זמרות ולא בגברים? מה היו השיקולים?

כמו להרבה דברים בתולדות המוזיקה גם פה יש סיבה היסטורית: העיבודים הראשונים (או ליתר דיוק גרסה מוקדמת שלהם) נכתבו עבור תלמידות שלי במגמת המוזיקה בתיכון. בשנה שלאחר מכן הקמתי הרכב דומה בתיכון, שעבד במסגרת קבועה במהלך כל השנה, ולאחר שהוא היה הצלחה וקיבלתי תיאבון לנושא, החלטתי להקים הרכב מקצועי באותו קונספט ולכתוב עיבודים במיוחד בשבילו. ״אוסף פרטי״ הוא התוצאה.

האם היו חששות בתחילת הדרך? בכל זאת אתה נוגע פה בחומרים שמאוד "קרובים הביתה". האם חששת כיצד האמנים יגיבו?

בנוף המוזיקה המקומי לא חסרים מופעי מחווה מסוגים רבים. זהו דבר מקובל וידוע, והשאלה היא בעיקר איך עושים את זה - האם יש כבוד ליוצרים, האם יש חזון אמנותי, אינטגריטי והצדקה למופע? וכמובן, הרמה המוזיקלית. אנו מנסים לעמוד בכל הקריטריונים האלה כמיטב יכולתנו, ומספר יוצרים, כגון שם טוב לוי (שהלחין את ״לילות הסתיו״ שאנו מבצעים) ובני נגרי (שהלחין את ״יום יבוא״), כתבו מילים חמות ומפרגנות על הפרויקט ועל הביצועים.

איך אתה בוחר את השירים? עד כמה זו שאלה של טעם אישי מול מקצועי?

בראש ובראשונה זה חיבור אישי לשירים, גם ברמת הטקסט וגם ברמת הלחן. השירים למופע כזה צריכים להיות מוכרים, מרגשים, ועם מספיק עומק כדי לאפשר להתבטא גם בתור מעבד ובתור מבצעים.
שנית, הצבנו רף גבוה מאוד בבחירה של היוצרים. המלחינים הם מוזיקאים ענקיים שעיצבו את פני המוזיקה הישראלית. יוני רכטר, מיקי גבריאלוב, שם טוב לוי, יצחק קלפטר ודומיהם. חלק מכותבי הטקסטים הם פזמונאים שאת יצירתם ניתן למצוא לא רק בשירים מוקלטים, אלא גם על מדפי הספרים בבתים בישראל, למשל דן אלמגור ואהוד מנור. וחלק אחר הם משוררים מוכרים ומוערכים, כגון חיים נחמן ביאליק ודוד פוגל.
מעבר לכל זה, ישנם כמובן שיקולים של בניית המופע והרצף - איזון בין שירים קצביים לאיטיים, רציניים או קלילים וכדומה. אך בשורה התחתונה השיקולים הם החיבור הרגשי, איכות היצירה והטעם האישי.

 

אוסף פרטי - בלילות הסתיו

 

לעמוד הפייסבוק של "אוסף פרטי"

לעמוד הפייסבוק של ASAF 3.0

האזנה נעימה!

 

הזנת תוכן: 9.7.2015

חזרה לדף הראשי "ספוטלייט"