ספוטלייט - ורדה ברגר

הפעם ספוטלייט על יצירותיה של הציירת והמשוררת ורדה ברגר, varda bergerותחילה כמה מילים על אודותיה:
ורדה ברגר עוסקת בעבודותיה ובשיריה (בעברית ובאנגלית) בנושאים אקולוגיים וחברתיים ובחתירה לשלום. בציוריה תמצאו חיות בר ועופות נודדים בסכנת הכחדה. סדרה של ציורים ושירים עוסקת בביזוי נשים ובחוסר שוויון כלפיהן. סדרה חדשה עוסקת בציפורים נודדות כמודל לחיים בשלום ללא גבולות. ברגר משתמשת בטכניקה מעורבת על נייר, בהדפסי צמיגים וסוליות ובזרמי צבע ספונטניים שכולאים את האובייקטים הדרוסים. אובייקטים עצובים נולדים מתוך הכאוס ואולי משקפים גם את פנינו אנו.

ספרי לנו קצת על הטכניקה הייחודית שבה את משתמשת בציורייך.

אני משתמשת בטכניקה מעורבת על נייר. הצבעים הם צבעים אקריליים מדוללים מאוד המאפשרים לי גם שקיפות של צבעי מים וגם עוצמה של החומר הפחות מדולל. הצורות יוצאות מתוך כאוס.
זרמי צבע נוצרים כאשר אני מטלטלת את הנייר, והם יוצרים קווים עקומים ספונטניים, הכולאים את האובייקטים בתוכם, כפי שגם אנו כלואים בעולם זה. אני משתמשת בגלגלי מכונית או בנעליים עמוסות צבע כדי לדרוס את החיות האומללות או את הנשים ללא ראש, לסמן את היחס אלינו ולמקומנו בחלקים רבים בעולם וגם כאן, בהובלת ההחלטות הפוליטיות.

לחץ על התמונות להגדלה

prettyphotoprettyphotoprettyphoto

יש לך הרבה ציורים של חיות בסכנת הכחדה. האם הן באות לסמל משהו נוסף מעבר לטבע הולך ונעלם?

לא רק החיות בסכנת הכחדה. אני רואה את הצמחייה, המים, האוויר וכל החיים על פני הכדור המופלא הזה כקשורים בשלשלת אחת. שבירת החוליות תביא לדרדור ופירוק כל החיים על פניו. אנו עדים להתחממות כדור הארץ, להתייבשות חלקים גדולים מהיבשות, תופעת הדבורים המתמעטות, לדוגמה - אין האבקה של הפרחים!
בציורים ובשירים אני מעמידה מראה מצד אחד ונורת אזהרה מצד שני, וכל זאת מבלי לאבד את היופי של כל הנפלא שיש.

הצגת במקומות רבים בעולם. תוכלי לשתף אותנו בתגובות של אנשים בעולם כלפי אמנות ישראלית העוסקת בנושא השלום?

נושא השלום קרוב מאוד ללבי. הלב נקרע על ההרג המיותר בעולם כולו ובמיוחד הכאב גדול על הנעשה באזורנו. בעולם מקבלים את הכתיבה שלי ואת הציורים בנושא השלום באהדה רבה ובהוקרה. בביאנלה באיזמיר בשנת 2012 זכיתי בפרס שני לציור על טריפטיך, "כנפיים ללא גבולות", שלושה ציורים של ציפורים נודדות שהיוו עבורי מודל לשלום. 453 אמנים מ-50 מדינות השתתפו. גם השופט האיראני הצביע עבורי ושוחח עמי בידידות.
לאחרונה, בקיוטו שביפן, בתערוכת ART QUAKE KYOTO שאליה הוזמנתי, הצגתי שישה ציורים, קראתי שיר בעברית ובאנגלית בפתיחה, וגם נקרא תרגום שהכנתי ביפנית. זכיתי שם בפרס לקידום השלום באמצעות אמנות. נפגשתי עם אמנים מוסלמים רבים מהאזור והייתה אווירה של ידידות ותקווה לשלום.

 

לאתר של ורדה ברגר

 

הזנת תוכן: 9.7.2015

חזרה לדף הראשי "ספוטלייט"