נילי דגן

נילי דגן (1953), משוררת ישראלית nilly pic3ויזמת פרויקטים לשירה, המשתפת פעולה עם יוצרים, משוררים, מוזיקאים, שחקנים, צלמים ואמנים פלסטיים.

דגן נולדה וגדלה בכפר סבא. אמהּ, ילידת נהלל הייתה מוזיקאית ומורה לפסנתר. אביה שהיה איש צבא, עלה ארצה מליטא לדגניה.
לאחר נישואיה הראשונים, בשנות ה-70, עברה לאילת. ב-1986 נישאה בשנית, במשך כ-25 שנה עבדה לצד בעלה, לואיס דגן בעיסקי המשפחה.
משפחתם המורחבת מונה ששה ילדים ו-11 נכדים.

בשנת 2005 החלה נילי דגן לכתוב שירה, לאחר שהושתל קוצב לב בלבה. שיריה פורסמו במוסף הספרותי של "ידיעות אחרונות", במוסף "גלריה" של עיתון "הארץ" ובכתבי העת "מאזנים", "שבו", "גג", ו"עתון 77".
למדה ספרות בשלוחת אוניברסיטת בן-גוריון באילת וקורסים לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב.

* חברה באיגוד כללי של סופרים בישראל, באקו"ם ובאגודת הסופרים.

* חברה במועצת מערכת מאזניים דו ירחון של אגודת הסופרים העבריים במדינת ישראל

בשנת 2008 יצא לאור בהוצאת "אבן חושן" ספר שיריה "בכל אדם יש ארבעה בנים", יצירה בארבעה רבדים: שירה, תרגום, מוזיקה וקריאה, משולבת ביצירת אמנות. הספר ראה אור בעברית ובאנגלית בהוצאת "אבן חושן".
שירי הספר תורגמו לאנגלית על ידי סוזן ואד קודיש, לערבית על ידי המשורר פרופ' נעים עריידי ולספרדית על ידי קלאודיה אסא.

על כריכת הספרים והתקליטורים יצירתו של האמן דוד גרשטיין "רביעייה", בעיצובו של דוד טרטקובר. לספרים מצורפים תקליטורים בהפקת דודו אלהרר.
הספר ראה אור גם במהדורה ביבליופילית מצומצמת בת 54 עותקים בהוצאת "אבן חושן", עם מגזרת המתכת "רביעייה" של דוד גרשטיין בעיצוב עידו אגסי ובצירוף תקליטורים בהפקת דודו אלהרר.היצירה נבחרה להיות מוצגת בין ספרי האמן המיוחדים בשדרת מעצבי הספרים הביבליופיליים של יריד הספרים ה-60 בפרנקפורט, אוקטובר 2008.

הפרויקט המוזיקלי "קונצרט שירה בארבעה קולות", כולל ארבעה תקליטורים עם שמונה קטעים מקוריים אינסטרומנטליים שהלחין והפיק דודו אלהרר ועיבד קן ברג'ס, המשלבים בתוכם קריאה אמנותית של טקסטים מהספר "בכל אדם יש ארבעה בנים", בביצוע ארבע שחקניות ובארבע שפות.

בשנת 2009 כחברת מערכת בכתב העת המקוון "עיין ערך שירה" הגישה מדור סיקורת על משוררים ושירתם.
בפסטיבל מטולה ה-12, יזמה הפקה אינטרנטית של הפסטיבל בשיתוף עם המנהל האמנתי רפי וייכרט, המשורר והעורך של הוצאת:"קשב לשירה". היה זה נסיון ראשון מסוגו לתעד פסטיבל שירה שלם, חגיגת שירה וצליל בהשתתפות כ-60 משוררים ויוצרים, בגיליון של כתב עת מקוון "עיין ערך שירה" בעריכת שרית שץ.

בשנת 2010 יצא לאור בהוצאת "אבן חושן" ספר שיריה "מאחורי המלחמה רואים את הים", בליווי צילומים של הצלם אמן גדי דגון. הספר יראה אור במהדורה מצומצמת המלווה בסדרת תצלומים חתומים של האמן.

בשנת 2011, יזמה תחרות שירה, פרס פסח מילין ז"ל, למשוררים בראשית דרכם, בחסות איגוד כללי של סופרים בישראל.

בשנת 2012 יזמה את סופ"ש שירה במת שירה מרכזית באתר, המהווה אנתולוגית שירה עברית מקוונת, עשירה ומגוונת, של משוררים בני זמננו.

בשנת 2013  ראה אור בהוצאת "אבן חושן" ספר שיריה השלישי, "לא מתקרבת לתחנה המרכזית".

בנובמבר 2013  יצא הספר "ילדה של פעם" – ספר ילדים, לגדולים ולקטנים גם
"ילדה של פעם" הוא ספר שירי הילדים הראשון של נילי דגן ומלווה בתמונות מאלבומי משפחתה. שירים מתוך הספר הולחנו ועובדו ע"י המוזיקאי רמי שולר, זוכה פרס ראש הממשלה להלחנה 2012. 

בשנת 2014 זכה "האתר של נילי דגן" במענק סיוע מועצת הפיס לתרבות ואמנות.

במאי 2014 בטקס יום העצמאות בהר הרצל בירושלים שובצה נילי דגן במיצג - פסיפס של 50 נשים יוצרות שפרצו דרך בתחומי התרבות בישראל.

במרץ 2015, הוענק פרס הוקרה לנילי דגן על פועלה למען היצירה והשירה העברית, מטעם אגודת הסופרים העבריים וקרן העמותה ע"ש נחמה פוחצ'בסקי (נפ"ש) ומיכל פוחצ'בסקי

בשנת 2016 זוכה "האתר של נילי דגן" במענקי סיוע מועצת הפיס לתרבות ואמנות וקרן עידוד היצירה של אקו"ם.

ביוני 2016 מפיק האתר את "פייסטיבל שבוע הספר 2016 בפייסבוק" ומקדם את כותרי הספרות והשירה בשיתוף הוצאות הספרים – דפוס, דיגיטלי ספרי שמע, ושידורי רדיו וטלוויזיה. 

במאי 2017 מפיק האתר את המיזם "יוצרים ישראלים מדליקים משואות" - יוצרים שתרמו תרומה משמעותית לחברה מדליקים משואות ברחבי האינטרנט לרגל יום העצמאות תשע"ז. מיזם השופך אור על היצירה האמנותית כשפה אוניברסלית החוצה את גבולות האמנות ויש בה כדי לקרב לבבות, להסיר מחיצות, להרבות טוב בין בני אדם ולתרום לחברה כולה.

במרץ 2018 ראה אור ספר שיריה של נילי דגן "עד שאלמד לעוף", סדרת 'כתוב' בעריכת אמיר אור, פרדס הוצאה לאור.

ב-4 במאי 2018 נערכו בבית היוצר בנמל תל-אביב: מופע השקת ספר השירים "עד שאלמד לעוף" מאת נילי דגן ושש שנים לפעילות האתר של נילי דגן - עיתון תרבות מקוון לקידום השירה, המוזיקה והאמנות.

ב-2019 מפיק האתר של נילי דגן אנתולוגיה מקוונת לאמרות יוצרים בני זמננו - עַל כַּנְפֵי אֲמָרוֹת - אסופת אמרות שכולה פרי עטם של משוררים וסופרים עכשוויים. עורך ראשי: אמיר אור, משורר סופר מתרגם.