גרפיטי בגטו היהודי בלודג'

כזוג אמנים צעירים ובועטים בתחום הכמעט מחתרתיDEDE
של הגרפיטי התל אביבי הוזמנו ניצן מינץ ו-Dede לפולין בשיתוף עם השגרירות הישראלית ליצירת פרויקט בתוך הגטו היהודי בעיר לודז' המשלב בין שירת הרחוב של ניצן והיצירות המגה-חייתיות אורבניות של DEDE. המשותף להן הוא מחאה כנגד האלימות והכוחניות הדורסנית באשר היא.

 

ביצירת הפרויקט הושם דגש על חיבור אנושי חם וקירוב לבבות בין הפולנים החיים באותם בתים בהם היה הגטו ובין DEDE וניצן . השכונה בה היה הגטו היהודי הינה שכונה עניה מאוד ומתגוררים אנשים מעוטי אמצעים. מארגני הפרויקט הכינו את הדיירים לבואנו ושיתפו אותם בטרם ההגעה שלנו אודות הפרויקט וההיסטוריה עליה הוא מתבסס. הדיירים היו מעורבים בשיקולים העומדים בבחירת הטקסט שלי והדימויים של דדה והרגישו שותפים לתהליך לכל אורך הדרך.

 

LODZ1

 

ניצן ודדה מספרים: "כשהגענו לשם חיכתה לנו הפתעה גדולה. כל דיירי האזור נתנו יד אחת לקבל אותנו בארוחת ערב שכללה עשרות אנשים שכולם טרחו לבשל ולהכין שולחן ארוך ארוך עמוס במאכלים מקומיים מעשי ידם. קבלת פנים זו קירבה אותנו מאוד ונוצרו קשרים חמים מאוד בינינו ובין הדיירים אשר על בתיהם ציירנו.

הדיירים עזרו לנו לאורך כל ימי השהיה שלנו כולל בכך שהאכילו ודאגו לכל צרכינו, אירחו אותנו בבתיהם וגילו כלפינו אהבה גדולה מאוד וכן יכולת הכלה ענקית, כי הרי מדובר בנושא רגיש מאוד- שני יהודים ישראלים ממוצא פולני אשר שבים לאזורים מהם גורשו יהודים. הדיירים שאלו שאלות רבות לגבי התוכן של היצירות וגילו אמפתיה והזדהות. בתום הפרויקט נפרדנו בצער רב תוך החלפת מתנות והרגשנו שאנחנו עוזבים משפחה."

LOTZ-POLIN

 

לפרויקט ערך כפול, לא רק התעסקות בתכנים של תיקון והנצחת העבר, אלא גם בהענקת עבודות אמנות שיכולות לדבר לאנושיות והחמלה שבכל אדם בלא קשר לשואת היהודים, והכל תוך שיתוף פעולה מלא עם הפולנים המקומיים תוך יצירת קשרים מרפאי צלקות וטראומות מרגשים ועמוקים.
"הרגשנו שאנו משאירים מאחורינו שריד מהעבר שעטה על עצמו את מעשה האמנות שלנו ופניו כפניו של הדור שלנו אל עתיד טוב יותר. לכולם." 

 

קישורים חיצוניים

האתר של Dede

דף הפייסבוק של ניצן מינץ

דף הפייסבוק של Dede

גלית גינדי ו-Dede - טעימה של אמנות

יוצרים מדליקים משואות - עצמאות תשע"ז

 

הזנת תוכן: 28.4.2017

חזרה לדף הראשי "מה חדש באמנות"