על ספת הגרפולוג עם מיכל דורון

מיכל דורון – גרפולוגית מומחית מעל עשרים וחמש michal doron
שנים. חברה באגודה לגרפולוגיה מדעית, בעלת תואר ראשון בפילוסופיה ותואר שני במדעי ההתנהגות בסיומו חקרה את הקשר בין האינטליגנציה הרגשית לבין הגרפולוגיה. בעלת משרד לייעוץ ואבחון גרפולוגי, עוסקת במשאבי אנוש, הכוונה תעסוקתית, גרפולוגיה משפטית והשוואת כתבי יד וחתימות. מרצה בכנסים ובימי עיון של גופים עסקיים, מלמדת גרפולוגיה ומכינה לסטאג'.
מיכל מרצה זו השנה התשיעית במכללת לוינסקי, מכללת השחר, ובית אריאלה.

בקורס על ספת הגרפולוג משתתפים יוצרים מתחומים שונים והיא מנתחת את כתב ידם בפני קהל הצופים. הם מגיבים על האבחון ונוצר מפגש ייחודי בין היוצר, הכתב והקהל.
במפגשים השתתפו עד כה ; רוני סומק, יהודית קציר, אהרון מגד, יהודית רותם, אסתי זקהיים, חיים באר, יורם קניוק, אורי ברבש, יוסי שריד ועוד.

מחברת הספר , "על ספת הגרפולוג", 2004,הוצ' עקד. כעת עומד בפני תרגום באנגלית לקהל האמריקאי.
ספר שירים – "בקרום הדק" – הוצ' עקד 2010 , זכה בתעודת הוקרה ע"ש דוד לויתן.
עומדת בפני סיום ספר המשך לספר – על ספת הגרפולוג- ניתוח כתבי- יד של סופרים ומשוררים.

בטור זה אארח על ספת הגרפולוג יוצרים מתחומים שונים מתחום השירה, הסיפורת, המוסיקה, המשחק ועוד.
אנתח את כתב היד של היוצרים ואשרטט את פרופיל אישיותם. אנסה לשקף לכם הקוראים, את נפשם המורכבת של האמנים, הערכתם העצמית, שאפתנותם, ויחסם לעברם. נתונים שאני יכולה להסיק מכתב היד ולא מאינפורמציה אחרת. מאחר שבטור זה אארח יוצרים חיים- (עד מאה ועשרים), ולא יוצרים מן העבר הרחוק , אבקש גם את תגובתם לניתוח הגרפולוגי.

 

 תנאים אופטימליים לבדיקה גרפולוגיתmichal logo

יש לכתוב בתנאי כתיבה נוחים (על שולחן כתיבה).
על דף נייר חלק בגודל פוליו.
חשוב לכתוב בעט כדורי.
להקפיד שיהיה מצע רך של דפי נייר מתחת לנייר הכתיבה.
הכתיבה צריכה להיות ספונטנית ולא מועתקת.
לאחר כתיבה של כ- 20 שורות יש לחתום חתימה מלאה.

יש לציין את הפרטים הבאים :
גיל הנבדק
המין זכר/ נקבה
היד הכותבת ( ימנית או שמאלית)
שפת האם
מצב בריאות : תקין/ לא תקין
רצוי לציין אם הנבדק סובל ממחלות מיוחדות.
מצב ראיה :
מרכיב/ לא מרכיב משקפי ראייה( או קריאה).

 

על תורת הגרפולוגיה

כמה מילים על תורת הגרפולוגיה - הגרפולוגיה: michal logo
תצלום רנטגן אותנטי לנפש האדם בבואה של הנפש.
דף הנייר הוא שדה הפעולה של הכותב. כל קו, רישום ואות מהווים עדות להתנהגותו, אישיותו ורגשותיו. האותיות מסמלות את הצעדים, הכותב צועד בשורה. כל פרט בוחר במסלול שונה. האחד בדרך ישרה עקבית ואילו האחר בדרכים פתלתלות. מהלך השורה יכול להיות ישר, נפתל או פורץ מעלה בהתלהבות ובשאפתנות.

 

גרפולוגיה בפירושה המילולי היא תורת הכתב. מטרתה לאבחן ולהגדיר תכונות אופי, כישורים ומבנה אישיות של אדם באמצעות כתב ידו.
התפישה של כתב היד כמשקף את אופיו הייחודי של הכותב מבוססת על הקשר המוכח שבין פעילות המוח ופעולת הכתיבה. אין בעולם שני כתבי יד זהים כמו שאין שני אנשים זהים; לכל אדם יש את טביעת האצבעות הייחודית רק לו, וכל אדם מפתח את כתב היד האופייני לו בלבד. גם ילדים שלמדו באותה כיתה, על-פי אותם כללים ואותן תבניות, מפתחים לעצמם כתב יד אישי ושונה מהאחרים. הרישומים על דף הנייר מהווים, אם כן, תצלום רנטגן אותנטי לנפשו של האדם.

כל החלטה, אמירה או פעולה שאנו מבצעים, מקורה במח. ידו של הכותב היא מכשיר המבצע את הוראות המח. הגרפולוג מתחקה אחר התנועות שמשדר המוח ליד הכותבת המוח מכתיב את התהליכים הפיסיים והרגשיים אצל האדם.

זוהי הנחת היסוד עליה מבוססת הגרפולוגיה.
אישיות האדם משתקפת כמעט בכל תנועה או פעולה שהוא מבצע : אופן דיבורו, שפת הגוף שלו או מבע פניו. אולם פעולות אלה בדרך כלל לא משאירות עקבות או סימנים לאחר מעשה. גם אם האדם השאיר רושם חזק נוכחותו נמוגה לאחר עזיבתו את המקום. לעומת זאת על ידי כתב היד נרשמת עדות והבעה להתנהגותו ואופיו של האדם.
לכל אדם קיימת תבנית מוחית ייחודית רק לו, מעין תיבה סודית המכילה את יסודותיו הגנטיים והצופן האישי שלו. כך גם כתב היד הוא ייחודי לכותב, ומכיל בתוכו את מינון התכונות האופייני רק לו. אין בעולם שני כתבי יד זהים כשם שאין שני בני אדם זהים. כמו טביעת אצבעות, לכל אדם יש את כתב ידו הייחודי רק לו.
כתב היד משמש אמצעי תקשורת. כללי הכתיבה הן נורמות חברתיות מוסכמות ופעולת הכתיבה נועדה להעביר מסרים. הילד לומד את תבנית האותיות בבית הספר ומפנים את משמעותם. כאשר בודקים את צורת הכתב של ילדים אשר למדו באותה כיתה, משתייכים לאותה קבוצת גיל ולמדו את תבנית האותיות אצל אותה מורה, ניתן להבחין כי כל ילד אימץ את צורת הכתיבה האישית שלו. תכונותיו, אופיו והתנהגותו באים לידי ביטוי באמצעות כתב היד שפיתח כבר מגיל צעיר.

כבר בעת העתיקה דנו הוגי-דעות שונים ביכולתו של כתב היד לשקף את אופיו של האדם. הפילוסוף הסיני קונפוציוס הזהיר כבר בשנת 400 לפנה"ס מפני "אדם שכתב ידו מתנועע כקנה סוף ברוח". קונפוציוס התייחס לשנויים של זווית הכתיבה המעידים על חוסר יציבות בהתנהגותו של הכותב. חוסר יציבות זאת נובעת משינוים תמידיים במצבי רוחו (כמו קני סוף המתנועעים ברוח).

מהמאה השבע העשרה בצרפת ליקט את נתוניו האמפיריים לידי שיטה וקבע את השם גרפולוגיה ומכאן ועד היום דרך אסכולות צרפתיות וגרמניות בעיקר עד לידי העברתן לשפה העברית על ידי ישראל אודם בשנות הששים.

משנות השישים ואילך צברה הגרפולוגיה תאוצה והפכה להיות מקובלת ומוכרת. השימוש בגרפולוגיה ככלי מיון נפוץ כיום בארגוני עבודה בצרפת, בגרמניה, בהולנד, באנגליה ואף בישראל. בנוסף, לפונקציה המיונית משמש כלי אבחוני זה לבדיקת מבנה אישיות בהכוונה תעסוקתית, כלי עזר לפסיכולוגיה הקלינית ובתחום המשפטי לשם השוואת חתימות.

אבחון כתב היד כולל בחובו אלמנטים גרפיים וסימנם רבים. על-פי סימן אחד לא ניתן לקבוע את אישיות האדם. השילוב וההצלבה של נתונם רבים כמו הקו של כתב היד, לחץ הכתיבה, צורת האותיות, הרווחים בין המילים ובין האותיות הם אלו שיוצרים אחדות ומהווים תמונה כללית על אפיו של הכותב.

על אישיותו של האדם ניתן ללמוד לא רק מדיבור, אלא גם משתיקה. כך גם בכתב היד. סימנים לבנים על דף הנייר משקפים את מה שהכותב לא התכוון להביע בכתב וגם לכך יש משמעות.
החלק האקטיבי, דהיינו הכתיבה, והחלק הפסיבי שלא בא ליד ביטוי כלפי חוץ, המרווחים,
מבטאים שני כוחות מנוגדים בנפשו של האדם. החלק השחור הכתוב והחלק הלבן, שנשאר ריק בדף הנייר. שני חלקים אלו הם כמו כוחות הפועלים בשחמט ומהווים את החומרים הבסיסיים, מהם יוצרים את הפאזל המורכב של האישיות.
המשחק בין אור לצל מזכיר את האני, החלק המודע והצל החלק הלא מודע על פי קרל יונג
האני הוא מרכז התודעה, דהיינו הצד הרציונלי של האדם והוא הקשר של האדם לעולם מסביבו. הצל, הוא החלק הלא רציונלי בנפש האדם. על פי יונג לטבע האנושי קיימים כוחות ארכי-טיפוסים שהם הקובעים את ההתנהגות האנושית וצורת תפיסה קיימים באדם בצורה אפריורית.
בכתב היד האור החלק המודע הוא החלק הכתוב. לכל סימן, רישום אות או מילה נלווה חלק לבן לא כתוב: החלק הלבן. חלק זה הוא הצל שמלווה את החלק המודע והרציונלי של האדם.

כאשר הכותב ממלא את דף הנייר ולא משאיר כמעט מרווחים לבנים, הוא מראה את כוונתו לכבוש את השטח הריק ולהטביע את חותמו, לעומתו האדם שהשאיר מרווחים גדולים בדף, לא רצה להתבלט ובחר להצניע ולהיטמע בשטח הגדול והריק.
הגישה של האדם לדף הנייר מסמלת את גישתו לעולם. ניתן להשוות את הכניסה לדף הנייר החלק כמו כניסה של אדם למקום לא מוכר. אדם אסרטיבי, החלטי שאינו חושש מסיכונים ייכנס ביטחון רב למקום החדש בצורה ספונטנית ותקיפה. קומתו תהיה זקופה,
תנועותיו יהיו מוחצנות ודבורו יהיה תקיף.
כך גם תהיה כניסתו לדף הנייר החלק : הוא לא יערוך תכנון מפורט בטרם הוא יכתוב, הכתב יהיה מהיר, זקוף והלחץ חזק. אדם זה לא בהכרח יכתוב בכתב יד קריא וברור מאחר ששמירה על תבניות הכתיבה המקובלות דורשת האטה של התנועה וזהירות.

לעומת זאת, אדם מחושב יותר, מופנם החושש ממצבים לא מוכרים ייכנס למקום החדש בצורה איטית יותר, לא ישאף למשוך תשומת לב והתנהגותו תהיה שקטה וצנועה. אדם זה ייכנס לדף הנייר החלק בהססנות, יתכנן את רעיונותיו בטרם הוא כותב. כתב יד של אדם זה יהיה קריא, השורות תהיינה ישרות קצב הכתיבה יה איטי. כותב זה ישקיע אנרגיה בהקפדה על הכללים המקובלים, על נורמות ההתנהגות, הבאים לידי ביטוי בשמירה על כללי הכתיבה והיצמדות לתבנית האותיות הנלמדת.

אופיו של האדם מתפתח ומשתנה. חיי הנפש הם דינמיים וביטוי לשינויים אלו נמצאים גם בכתב היד. כתב היד משתנה במהלך חייו של האדם, מושפע ממצבי רוחו, מתהליכים שעבר שינויים, משברים והתבגרות לאורך השנים.
שינויים אלו אינם עומדים לרועץ באבחון הגרפולוגי, אלא מעשירים את התמונה הכללית על האדם. מאחר ואישיות האדם היא מערכת הוליסטית ולא אוסף תכונות, ניתן להסיק מסקנות ולאבחן את אישיותו של הכותב, גם כאשר כתב ידו משתנה.

לשפה בה הכותב שולט חשיבות רבה באבחון הגרפולוגי. עולים חדשים שאינם מורגלים בכתיבת השפה העברית, נוטים לכתוב בכתב יד עילג שאינו משקף את אופיים ואת כישוריהם. במקרים אלו כדאי לנתח את כתב היד בשפת אמם.
ניתן לנתח כתב יד בכל שפה, התוכן אינו משמעותי, אלא הסימנים הגרפיים. השפה הגרפולוגית היא אוניברסלית ואפשר להשוותה במידה מסוימת לשפת סימנים.
יצירה, היא אחת צורות הביטוי של אדם ודרך מיוחדת ליצור תקשורת עם הסביבה. מבנה אישיותו של היוצר משפיע כמובן על אופי הבעתו ודרך כתב היד ניתן ללמוד על מבנה אישיותו.

בטור זה אנתח כאמור את כתבי- היד של היוצרים בתחומים השונים. בתקווה שתיהנו מהעולם המופלא של הגרפולוגיה. מבטיחה לארח על ספת הגרפולוג יוצרים מעניינים ומצליחים בתחומם.

  

 האתר של מיכל דורון - ייעוץ ואבחון גרפולוגי

 

מיכל דורון - ניתוח כתב יד אמן של יעל מרגלית

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

 

תל אביב בריח האספרסו מילים:מיכל דורון לחן:יוסי יגילי

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

 

הזנת תוכן: 27.1.2013

Share
صندلی مدیریتی صندلی اداری میز اداری آموزش زبان انگلیسی مارکت اندروید تور محسن چاوشی مسیح و آرش پروتز سینه پروتز باسن پروتز لب میز تلویزیون ساعت مچی فروشگاه فایل