שלג ודובדבנים

מאת ורד טוהרvered-tohar-snow-and-cherries-front-cover

'שלג ודובדבנים' הוא ספר פרוזה לירית דו לשונית בעברית וברומנית (הוצאת ביטאון שירה, 2018).

מתוך שברי זיכרונות נבנה סיפורה של נערה מתבגרת ברומניה הקומוניסטית בראשית שנות הששים, בצל השואה ולפני העלייה לישראל.

זהו פרוייקט אוונגרדי ניסיוני לתאר בשתי שפות במקביל סיפור אחד אודות החוויה הנשית והזהות היהודית בעולם מרובה שתיקות וסודות.

מתוך הספר:

(1) פרולוג
שלושה דורות של נשים מספרות סיפורים משפחתיים בשתי שפות. זו המשובשת, וזו המשובשת עוד יותר. מערבלות זיכרונות פרטיים עם עלילותיהן של גיבורות קמאיות. מעלות באוב תמונות מקוטעות מהעבר המשתרבבות לתוך ההווה ונעות בין דיבור לבין שתיקה, בין זיכרון לבין שיכחה. הסיפורים הללו קרועים וחבולים מפני שזו דרכו של האדם הזוכר. לפרק ולהרכיב ולהבין את לוז הדברים אך למוסס את המעטפת. עוד מעט לא ייוותר מזה כלום. או שנכתוב.


(1) Prolog
Trei generații de femei spun poveşti de familie în două limbi. O limbă rău vorbită, cealaltă şi mai rău. Amestecarea amintirilor personale cu aventurile eroinelor primordiale. Exprimă imagini fragmentare din trecut, care se întrețes cu prezentul și oscilează între vorbire şi tăcere, între memorie și uitare. Poveștile sunt sfâșiate și zdruncinate, căci aceasta este calea persoanei care își amintește. Desfaci, pui la loc și înțelegi miezul lucrurilor, dar distrugi coconul. În curând nu va mai rămâne nimic din el. Aşa că scrie.

 

ד"ר ורד טוהר, ילידת באר שבע, tohar-veredבת להורים ממוצא רומני. בוגרת המחלקה לספרות עברית של אוניברסיטת בן-גוריון. את עבודת הדוקטורט כתבה במחלקה לספרות עם ישראל של אוניברסיטת בר-אילן, שם היא גם מלמדת היום.

 

הזנת תוכן: 20.6.2018

חזרה לדף הראשי "מה חדש בספרות"