מרכז תשומת הלב

מאת שושנה קירש

ג'וליה, זמרת בשנות הארבעים לחייה, נאבקת בהתמכרותהtshumat lev
לסיגריות וסובלת מהתקפי חרדה קשים. לילה אחד היא מוצאת את בעלה הצייר כשהוא ישוב על כורסת עור שחורה וירוי בלבו. מכאן ואילך נפתלת העלילה בין משיכתה העזה של ג'וליה לרופאה האונקולוגית שלה, לזיכרונות האהבה־שנאה לבעלה על רקע אירועי מלחמת יום כיפור. חידת מותו של הצייר נפתרת רק בסופה של הנובלה.

בשנות הארבעים של המאה הקודמת נכתב שירו היפה והקלאסי של המשורר יעקב אורלנד בלחנו של ידידיה אדמון, 'עץ הרימון', המסתיים במילים: 'לבבי מת מאהבה'. כעבור ארבעים שנה ענתה לו בתו הפזמונאית שמרית אור בשירה ,'אצלי הכול בסדר', בלחנו וביצועו של הזמר והיוצר בועז שרעבי: 'היום כבר לא מתים מאהבה'.
לאחר עשור כתבה המשוררת מירי שרף את מילותיה המופלאות המשמשות מוטו לספר 'מרכז תשומת הלב', איתן סוגרת קירש מעגל וקובעת נחרצות: 'מי אמר שלא מתים מאהבה'.

הספר שזור בציטוטים רבים מספרים , סרטי קולנוע ומוזיקה, המלווים את הגיבורה, ג'וליה, והמתרחשים במקביל לאירועים בחייה ואשר להם השפעה ניכרת על חייה , וישנן דוגמאות לרוב:
בילדותה בקיבוץ – 'אורפיאו נגרו' ,'סיפור הפרברים' ,'הלנה מטרויה' , אריק לביא ובני ברמן.
כנערה צעירה – 'מטריות שרבורג' ,'אלווירה מדיגן', 'יוליוס קיסר' שקספיר , באך , בטהובן ומוצרט.
כאישה – נינה סימון ,בילי הולידיי ,דייוויד בואי ,'אקלימים' ,'הפצוע האנגלי' , אלן רנה , אלמודובר.

 

קירש שושנהshoshana kirsh
שושנה קירש פרסמה שלושה ספרי שירה ורומן ביכורים, "מרכז תשומת הלב" (פרדס, 2014).
שיריה פורסמו גם בכתבי העת "עמדה" ו"פסיפס" ובמדורי הספרות של מנחם בן וזיסי סתוי. היא בוגרת בי"ס למוסיקה בארצות הברית, ובעברה שיתופי פעולה מוסיקליים עם יובל מסנר, מאיר גולדברג, עמוס הדני ומירה עוואד.

 

לרכישת הספר באתר של אינדיבוק

הזנת תוכן: 28.3.2015

חזרה לדף הראשי "מה חדש בספרות"